پارگی رباط صلیبی قدامی

می دانید که استخوان های زانو اهرم اصلی پا به حساب می‌آیند که از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشند و زمانیکه آسیب‌های جدی به ناحیه زانو وارد می‌شود به نوعی می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد که نباید آنها را نادیده بگیرید. از جمله مشکلاتی که ممکن است بخش زانو با آن مواجه شود پارگی یکی از رباط های پا به نام رباط صلیبی قدامی می‌باشد که معمولا این اتفاق برای ورزشکاران و افرادی که کارهای سنگین انجام می دهند به وجود می آید.

اشتباه نکنید، پاره شدن رباط صلیبی برای افراد عادی هم می‌تواند به وجود آید اما خطر آن برای ورزشکاران بیشتر می‌باشد.

به خاطر داشته باشید که رباط صلیبی زانو مهم ترین رباط داخلی مفصل زانو می باشد که وظیفه آن حرکت دادن استخوان های درشت نی است.

پارگی رباط صلیبی قدامی

از شایع ترین آسیب‌های زانو کشیدگی و پارگی رباط صلیبی قدامی می‌باشد که با مشاهده کوچکترین نشانه و درد در ناحیه زانو حتما باید به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پاره شدن این رباط همانطور که پیش تر گفتیم در ورزشکاران بیشتر می باشد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید. این است که تقریبا نصف بیشتر آسیب های رباط قدامی به خاطر آسیب‌های دیگری می‌باشد که به ساختار زانو شما وارد شده است. آسیب‌هایی همچون آسیب دیدگی غضروف مفصلی زانو.

فراموش نکنید که به خاطر آسیب‌هایی که به رباط صلیبی وارد می‌شود. ممکن است فرد دیگر نتواند فعالیت‌های روزانه خود را همانند قبل انجام دهد و نیاز باشد تا عمل جراحی انجام دهد.

علت پاره شدن رباط صلیبی قدامی

علت‌های بسیاری وجود دارند که باعث پاره شدن رباط صلیبی قدامی زانو می‌شوند که در صورت نادیده گرفتن هر یک از این موارد، ممکن است نیاز باشد که فرد آسیب دیده، عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهد.

از جمله علت‌های پاره شدن رباط صلیبی قدامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تغییر ناگهانی به خاطر توقف ناگهانی
  • کم کردن سرعت در حین دویدن
  • فرود اشتباهی از یک پرش
  • تصادف و برخورد مستقیم دو نفر( مسابقات فوتبال)

زمانیکه رباط صلیبی پاره می‌شود ممکن است شما احساس کنید که زیر پایتان خالی شده است. همچنین درد و تورمی را در ناحیه زانو خود مشاهده کنید بنابراین با مشاهده همچین علائمی حتما به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

علائم پارگی رباط

• کم شدن دامنه حرکتی زانو
  • احساس ناراحتی در زمان راه رفتن
  • درد موضعی در مفصل زانو

جراحی رباط صلیبی قدامی

جراحی پارگی و بازسازی رباط صلیبی قدامی زانو را می توان به کمک آرتروسکوپ و با برش های کوچک انجام داد. این روش دارای مزیت‌هایی می باشد که باعث شده اکثر افراد به آن روی آورند. از مزیت های آرتروسکوپی می‌توان به درد کمتر بعد از عمل جراحی و زمان بهبود سریعتر در بیمارستان اشاره کرد.

در مواقعی که آسیب دیدگی رباط صلیبی به حدی باشد که التهاب آن کاهش نیافته باشد باید عمل جراحی را به تاخیر انداخت تا التهاب‌های موجود کاهش یابند. زیرا التهاب‌های وارد شده به رباط صلیبی زمانی که کاهش پیدا می کنند اجازه می دهد تا حرکت نرمال زانو قبل از عمل جراحی دوباره برقرار شود.

برای جراحی پارگی رباط صلیبی قدامی پیوند بافتی صورت می‌گیرد. این پیوند در حقیقت به عنوان داربست برای ایجاد رباط جدید عمل خواهد کرد که برای این منظور معمولا از تاندون های کشکک کمک گرفته خواهد شد. البته تاندون های همسترینگ در پشت ران نیز منبع مناسبی برای پیوند به شمار می آیند و در برخی مواقع نیز از تاندون چهارسر استفاده می شود.

بازپروری بعد از جراحی رباط صلیبی

درمان پارگی لیگامان متقاطع قدامی چه با استفاده از عمل جراحی باشد و چه بدون آن، بیمار نیاز به انجام فیزیوتراپی دارد. در مرحله اول فیزیوتراپی تاًکید بر بدست آوردن حرکات کامل زانو است.

در مرحله بعدی عضلات اطراف زانو تقویت می‌شوند و در مرحله نهایی ورزشکار آماده می‌شود تا بتواند حرکات ورزشی را با اندام تحتانی، به درستی و با هماهنگی کامل انجام دهد.

به التهاب ناحیه زیر زانو بیماری ازگوداشلاتر گفته می‌شود که معمولاً نوجوانان در حال جهش رشد در دوران بلوغ را درگیر می‌کند. این عارضه می‌تواند باعث درد در ناحیه زانو شود. برای درمان این عارضه دکتر مهدی موید فر به عنوان یکی از بهترین متخصصان زانو، آماده خدمت رسانی به مراجعه کنندگان محترم می‌باشد.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.