درمان پوکی استخوان علت و علائم و تشخیص

زنان و علائم پوکی استخوان

"538--بهترین-فوق-تخصص-دکتر-متخصص-خوب-درمان-پوکی-استخوان-علت-و-علائم-مخفی-پوکی-استخوان-اصفهان-osteoporosis،

درمان پوکی استخوان علت و علائم و تشخیص، وقتی شما به پوکی استخوان دچار می‌شوید، به معنی آن است که بخشی از ماده تشکیل دهنده استخوان‌های شما از بین رفته است. تراکم استخوان‌های شما به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و این امر باعث آسیب پذیر شدن آن‌ها در برابر شکستگی و ترک خوردن می‌شود. اصولاً علائم پوکی استخوان (استئوپروز) بیشتر در افراد مسن اتفاق می‌افتد، اما به طور کلی احتمال بروز آن در هر سنی بخصوص با سائیدگی مفاصل وجود دارد.

علائم مخفی پوکی استخوان

تمامی آقایان و خانم‌ها، وقتی پا به سن می‌گذارند، در معرض خطر بروز پوکی استخوان (استئوپروز) با شدت‌های مختلف هستند، به ویژه خانم‌ها که خطر پوکی استخوان‌ها در سنین بالاتر از 60 سال در آنها بیشتر از آقایان است. دکتر مهدی مؤیدفر جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در مقاله درمان پوکی استخوان علت و علائم و تشخیص اظهار می‌کند که پوکی استخوان عموماً تا وقتی که یک شکستگی استخوان اتفاق نیفتد، علائم کلینیکی مشخصی در بیمار ندارد.

شکستگی استخوان در اثر پوکی

در حدود دو سوم از شکستگی‌ها و ترک‌هایی که در اثر پوکی استخوان در مهره‌های ستون فقرات اتفاق می‌افتد، بدون درد هستند. درد ناشی از پوکی استخوان در موارد مختلف به صورت یک درد تیز، آزار دهنده و یا مبهم توصیف می‌شود. حرکت دادن اندام‌ها می‌تواند باعث تشدید این درد شود. در بعضی موارد هم درد ناشی از شکستگی مهره‌های کمر ممکن است به شکم کشیده شود.

پوکی استخوان چیست

بیماری پوکی استخوان باعث می‌شود که استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند. تا حدی که حتی یک زمین خوردن ساده یا فشار مختصری که در هنگام سرفه کردن بر روی استخوان وارد می‌شود، می‌تواند باعث شکستگی آن شود. شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان عمدتاً در استخوان‌های لگن، مچ دست یا ستون مهره‌ها اتفاق می‌افتد. استخوان بافت زنده‌ای است که ساختار آن به طور مداوم در حال تجزیه شدن و جایگزینی مجدد است.

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان در مراحل اولیه معمولاً علائم مشخصی به همراه ندارد. اما هنگامی که استخوان‌های شما در اثر این عارضه خیلی ضعیف می‌شوند، ممکن است نشانه‌ها و علائمی شامل موارد زیر را تجربه کنید :

  1. کمر درد که به علت شکستگی یا له شدن مهره‌ها ایجاد می‌شود
  2. کوتاه شدن قد با گذشت زمان
  3. خمیده شدن قد
  4. شکستگی استخوان‌ها در اثر نیروهای بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار

علت پوکی استخوان

استخوان‌های شما به طور مداوم در حال نوسازی و تجدید ساختار خود هستند. یعنی در بدن شما مرتباً استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان‌های قدیمی از بین می‌روند. تا وقتی که شما جوان هستید، سرعت ساخت استخوان‌های جدید توسط بدنتان بیشتر از سرعت تجزیه شدن استخوان‌های قدیمی است و به همین دلیل، تراکم استخوان‌های شما مرتباً در حال افزایش است.

ادامه مطلب  کیست مینیسک زانو درمان خانگی بدون جراحی

کاهش تراکم استخوان

تراکم استخوان ها در اغلب افراد در اوایل دهه بیست سالگی به بیشترین میزان خود می‌رسد و سپس با بالا رفتن سن، سرعت کاهش تراکم استخوان از سرعت ساخته شدن آن پیشی می‌گیرد. اینکه احتمال بروز پوکی استخوان در شما چقدر است، تا حدودی به میزان تراکم استخوانی که در جوانی به دست آورده‌اید بستگی دارد. هر چقدر تراکم استخوان‌های شما در زمان اوج آن بیشتر باشد، به این معنی است که شما اندوخته بیشتری در استخوان‌های خود دارید و در نتیجه، احتمال بروز پوکی استخوان در سنین پیری در شما کمتر خواهد بود.

خطرات پوکی استخوان

عوامل زیادی می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد که از آن جمله می‌توان به سن، نژاد، سبک زندگی، بیماری‌های احتمالی و درمان‌های انجام شده برای بیماری‌ها اشاره کرد.

عوامل غیر قابل تغییر پوکی استخوان

در مقاله درمان پوکی استخوان علت و علائم و تشخیص به بعضی از عوامل خطرزا برای پوکی استخوان، خارج از کنترل و اراده شما هستند و شما نمی‌توانید تغییری در آن ایجاد کنید می پردازیم.

  1. جنسیت : احتمال بروز پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است.
  2. سن : هر چقدر سن شما بالاتر می‌رود، خطر پوکی استخوان هم بیشتر می‌شود.
  3. نژاد : خطر بروز پوکی استخوان در مردمان سفید پوست یا نژاد آسیایی از همه نژادهای دیگر بیشتر است.
  4. سابقه خانوادگی : در صورتی که یکی از والدین یا خواهران و برادران شما به پوکی استخوان مبتلا باشد، خطر ابتلا به این عارضه در شما هم بیشتر می‌شود، مخصوصاً اگر مادر یا پدر شما سابقه شکستگی لگن در اثر پوکی استخوان را داشته باشد.

برای پیشگیری از پوکی استخوان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر یائسگی زودرس را پشت سر گذاشته اید یا هر بار چند ماه داروی کورتیکواستروئید مصرف کرده اید یا اگر هر یک از والدین شما شکستگی لگن داشته اند، توصیه می شود با پزشک خود در مورد پوکی استخوان صحبت کنید.

سطوح هورمونی در پوکی استخوان

باید بدانید پوکی استخوان در افرادی که هورمون های خاصی در بدنشان خیلی زیاد یا خیلی کم است، شایع تر است. مثالها عبارتند از:

  • هورمون های جنسی کاهش سطح هورمون های جنسی باعث ضعیف شدن استخوان می شود. کاهش سطح استروژن در زنان در دوران یائسگی یکی از قوی ترین عوامل خطر برای ابتلا به پوکی استخوان است. درمان‌های سرطان پروستات که سطح تستوسترون را در مردان کاهش می‌دهند و درمان‌های سرطان سینه که سطح استروژن را در زنان کاهش می‌دهند، احتمالاً از دست دادن استخوان را تسریع می‌کنند.
  • مشکلات تیروئید هورمون تیروئید بیش از حد می تواند باعث تحلیل استخوان شود. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد یا اگر برای درمان کم کاری تیروئید بیش از حد از داروهای هورمونی تیروئید استفاده کنید، این اتفاق می‌افتد.
  • غدد دیگر پوکی استخوان همچنین با فعالیت بیش از حد پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی مرتبط است.

عوامل غذایی در پوکی استخوان

 در افرادی که دارای موارد زیر هستند پوکی استخوان بیشتر رخ می دهد:

  • مصرف کم کلسیم : کمبود کلسیم مادام العمر در ایجاد پوکی استخوان نقش دارد. مصرف کم کلسیم به کاهش تراکم استخوان، از دست دادن زودهنگام استخوان و افزایش خطر شکستگی کمک می کند.
  • اختلالات اشتها : محدودیت شدید دریافت غذا و کمبود وزن باعث ضعیف شدن استخوان در مردان و زنان می شود.
  • جراحی دستگاه گوارش : جراحی برای کاهش اندازه معده یا برداشتن بخشی از روده، میزان سطح موجود برای جذب مواد مغذی از جمله کلسیم را محدود می‌کند. این جراحی ها شامل جراحی هایی برای کمک به کاهش وزن و سایر اختلالات گوارشی است.
ادامه مطلب  درمان خانگی نرمی غضروف زانو، تشخیص، علائم کندرومالاسی پاتلا

استروئیدها و سایر داروها

استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی، مانند پردنیزون و کورتیزون، در روند بازسازی استخوان اختلال ایجاد می کند. پوکی استخوان همچنین با داروهایی که برای مبارزه یا پیشگیری از آنها استفاده می شود مرتبط است:

  1. تشنج
  2. رفلاکس معده
  3. سرطان
  4. رد پیوند

شرایط پزشکی در ابتلا به پوکی استخوان

خطر پوکی استخوان در افرادی که مشکلات پزشکی خاصی دارند بیشتر است، از جمله:

  1. بیماری سلیاک
  2. بیماری التهابی روده
  3. بیماری کلیه یا کبد
  4. سرطان
  5. مولتیپل میلوما
  6. روماتیسم مفصلی

انتخاب های سبک زندگی در ابتلا به پوکی استخوان

برخی از عادات بد می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. مثالها عبارتند از:

  1. شیوه زندگی کم تحرک : افرادی که زمان زیادی را در حالت نشسته می گذرانند، نسبت به افرادی که فعالیت بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. هر گونه ورزش و فعالیت های تحمل وزن که تعادل و وضعیت بدنی خوب را بهبود می بخشد برای استخوان های شما مفید است، اما پیاده روی، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه برداری بسیار مفید به نظر می رسد.
  2. مصرف بیش از حد الکل : مصرف منظم بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
  3. مصرف تنباکو : نقش دقیق تنباکو در پوکی استخوان مشخص نیست، اما نشان داده شده است که مصرف تنباکو به ضعیف شدن استخوان ها کمک می کند.

جلوگیری از پوکی استخوان

زمانی پوکی استخوان اتفاق می‌افتد که سرعت تولید استخوان جدید نسبت به سرعت از دست رفتن بافت قدیمی آن، کمتر شود. پوکی استخوان می‌تواند هم مردان و هم زنان از تمامی نژادهای مختلف را درگیر نماید.

مصرف داروهای مناسب، داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی و نیز انجام ورزش‌های هوازی جهت تقویت اندام‌های تحمل کننده وزن بدن، می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان و یا تقویت استخوان‌های ضعیف شده، کمک زیادی نماید. تغذیه خوب و ورزش منظم برای حفظ سلامت استخوان های شما در طول زندگی ضروری است.

مصرف کلسیم

مردان و زنان 18 تا 50 ساله به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. زمانی که زنان 50 ساله و مردان 70 ساله می شوند، این مقدار روزانه به 1200 میلی گرم افزایش می یابد.

منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  1. لبنیات کم چرب
  2. سبزیجات با برگ سبز تیره
  3. ماهی سالمون کنسرو شده یا ساردین با استخوان
  4. محصولات سویا، مانند توفو
  5. غلات غنی شده با کلسیم و آب پرتقال

ایا پوکی استخوان درد دارد

اگر دریافت کلسیم کافی از رژیم غذایی برایتان دشوار است، مصرف مکمل های کلسیم را در نظر بگیرید. با این حال، کلسیم بیش از حد با سنگ کلیه مرتبط است. اگرچه هنوز مشخص نیست، برخی از کارشناسان معتقدند که کلسیم بیش از حد، به ویژه در مکمل ها، می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. دکتر مویدفر توصیه می کند که کل دریافت کلسیم، از مکمل ها و رژیم غذایی ترکیبی، برای افراد بالای 50 سال نباید بیش از 2000 میلی گرم در روز باشد.

ادامه مطلب  علائم آرتروز زانو، تشخیص و درمان

ویتامین دی برای پوکی استخوان

ویتامین D توانایی بدن برای جذب کلسیم را بهبود می بخشد و از راه های دیگر سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. مردم می توانند مقداری از ویتامین D خود را از نور خورشید دریافت کنند، اما اگر در عرض جغرافیایی بالا زندگی می کنید، اگر در خانه هستید، یا اگر به طور منظم از ضد آفتاب استفاده می کنید یا به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست از آفتاب دوری می کنید، ممکن است منبع خوبی نباشد.

مواد غذایی حاوی ویتامین D کدامند؟

منابع غذایی ویتامین D شامل روغن کبد ماهی، ماهی قزل آلا و سالمون است. بسیاری از انواع شیر و غلات با ویتامین D غنی شده اند. اکثر مردم به حداقل 600 واحد بین المللی (IU) ویتامین D در روز نیاز دارند. این توصیه پس از 70 سالگی به 800 IU در روز افزایش می یابد.

افرادی که منابع دیگر ویتامین D را ندارند و به خصوص با قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدود هستند ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند. المللی ویتامین D دارند. بیشتر محصولات مولتی ویتامین بین 600 تا 800 واحد بین تا 4000 واحد ویتامین D در روز برای اکثر افراد بی خطر است.

مفیدترین ورزش برای پوکی استخوان

ورزش می تواند به شما کمک کند استخوان های قوی بسازید و از بین رفتن استخوان را کند کنید. بدون توجه به زمانی که ورزش شروع کنید برای استخوان های شما مفید خواهد بود، اما اگر در جوانی ورزش منظم را شروع کنید و در طول زندگی خود به ورزش ادامه دهید، بیشترین فواید را به دست خواهید آورد.

ورزش شنا برای پوکی استخوان

تمرینات قدرتی را با تمرینات تحمل وزن و تعادل ترکیب کنید. تمرینات قدرتی به تقویت عضلات و استخوان های بازوها و قسمت بالایی ستون فقرات شما کمک می کند. ورزش های تحمل وزن – مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دویدن، بالا رفتن از پله، طناب زدن، اسکی و ورزش های تاثیرگذار – عمدتاً روی استخوان های پاها، باسن و پایین ستون فقرات شما تأثیر می گذارد. تمرینات تعادلی مانند تای چی می تواند خطر افتادن شما را به خصوص با افزایش سن کاهش دهد.

توصیه دکتر مویدفر فوق تخصص زانو درد

وب سایت رسمی دکتر مهدی مویدفر، توصیه های پزشکی ارائه نمی کند. اطلاعات منتشر شده در مقاله درمان پوکی استخوان علت و علائم و تشخیص از جمله متن، گرافیک، تصاویر و سایر مطالب موجود در این وب سایت فقط برای اهداف اطلاعاتی و ارتقا دانش شما مخاطب گرامی است. هیچ مطلبی در این سایت به عنوان جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه ای پزشکی در نظر گرفته نشده است.

همیشه در مورد هر گونه سؤالی که ممکن است در مورد یک وضعیت پزشکی یا درمان و قبل از اتخاذ یک مراقبت پزشکی یا بهداشتی جدید که دارید، از پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت بگیرید و هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید یا در جستجوی آن به دلیل بیماری که دارید تأخیر نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =