درد زانو،قفل شدن، خالی کردن و صدا دادن زانو چه موقع باید جدی گرفته شوند؟

بسیاری از مشکلات زانو ممکن است بدون نیاز به پیگیری و با کمی استراحت رفع شوند ولی برخی دیگر درصورت عدم بررسی و اقدامات درمانی به موقع و زود هنگام، احتمال وخیم تر شدن و ایجاد آسیبهای جدی به زانو و بافتهای اطراف آن را دارند. به همین دلیل توصیه میشود در صورت مواجهه با هر شرایط غیر معمول در زانو مانند احساس درد، قفل شدن و خالی کردن زانو با متخصص زانو مشورت نمایید. در این مقاله به شایعترین مشکلات زانو میپردازیم و علائم آنها را ببرسی می‌نماییم.

درد زانو

احساس درد در زانو ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. همچنین علت درد زانو می تواند علائمی را که تجربه می کنید مشخص کند. بسیاری از شرایط می توانند باعث ایجاد درد زانو شوند و بسیاری از روشهای درمانی نیز برای کاهش و بهبود این درد وجود دارد. در برخی از موارد درد زانو در اثر آسیب یا تصادف ایجاد میشود. با این وجود در اغلب اوقات، بیماری هایی مانند آرتروز، آرتریت روماتوئید، تاندونیت، بورسیت، و … موجب زانو درد مزمن خواهند شد. به همین دلیل برای بهبود و درمان درد، باید سراغ درمان بیماری رفت.

صدای زانو از مشکلات زانو

صدای زانو ممکن است به شکل کلیک یا تق تق یا غژغژ در زانو شنیده یا احساس شود. نکته قابل توجه در این باره آن است که صدای زانو به تنهایی نگران کننده نیست و نیاز به پیگیری خاصی هم ندارد. گاهی اوقات ممکن است هوا در ناحیه زانو گیر کند و با آزاد شدن هوا صدایی از زانو شنیده شود. ولی اگر این صدا با یک یا تعدادی از علائم دیگر مانند درد و ناراحتی، خالی کردن و قفل شدن، همراه باشد دیگر نمیتوان آن را به سادگی نادیده گرفت و حتما باید مورد بررسی توسط پزشک متخصص قرار گیرد.

ادامه مطلب  چه افرادی در معرض 10 عامل درد زانو قرار دارند؟

مشکلات زانو

قفل شدن زانو

اگر نتوانید پاهایتان را خم یا راست کنید، احتمالا بسیار نگران خواهید شد. در این شرایط ممکن است احساس کنید که زانو یا زانوها در جای خود قفل شده اند. این حالت مفصل زانوی شما در یک حالت گیر میکند و شما به هیچ وجه نمی‌توانید آن را حرکت دهید. مفصل زانو به منظور بالا و پایین خم شدن و چرخش طراحی شده است. وقتی چیزی مانع حرکت زانو می شود؛ ممکن است زانو قفل کند و دیگر قادر به حرکت نباشد.

خبر خوشحال کننده آن است که اگر چیزی درون مفصل زانو گیر کند، حرکت پا را محدود کرده موجب خشکی زانو شده و آن را قفل می کند. در این وضعیت پس از کمی حرکت آرام یا تکان دادن پا، شرایط تغییر کرده و زانو قادر به حرکت می‌شود. موارد جدی تری هم هستند که می‌توانند موجب قفل شدن زانو شوند مانند پارگی مینیسک، شکستگی ها، آرتروز، آسیب ها و صدمات زانو که برای رفع برخی از آنها اقداماتی مانند استراحت کردن، دارو درمانی، استفاده از زانو بند و در موادی هم جراحی زانو میتواند مفید باشد.

خالی کردن زانو یکی از مشکلات زانو

خالی کردن زانو وضعیتی است که در آن به طور ناگهانی احساس ناپایداری در زانو به فرد دست می‌دهد. خالی کردن زانو به تنهایی دردناک نیست و زانو بعداً دچار درد می‌شود و حتی ممکن است تورم پیدا کرده ملتهب شود. که گاهی این تورم حاصل خونریزی داخلی زانو است که خود ناشی از آسیب‌دیدگی یکی از ساختارهای داخلی می‌باشد.

ادامه مطلب  تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد را جدی بگیرید

از علل خالی کردن زانو می‌توان به مواردی از قبیل پارگی رباط، پارگی مینیسک، ناپایداری کشکک زانو، سائیدگی غضروف و ضعف عضلات اطراف زانو، اشاره کرد. خالی کردن مکرر، مینیسک‌ها و سطوح غضروفی مفصل زانو را تخریب کرده و منجر به بروز آتروز می‌شود. به همین دلیل درمان این عارضه الزامی است. در اغلب مواقع درمان خالی کردن و ناپایداری زانو بسته به علت ایجاد آن، جراحی است بخصوص اگر این شرایط تکرار شونده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =